Černá díra v souhvězdí Panny. Ode dneška víme, jak vypadá objekt, který jsme si dosud mohli jen představovat

První opravdový obrázek černé díry. Všechno, co jste viděli dosud, byly kresby, fantazie nebo počítačové simulace. Foto: Event Horizon Telescope Collaboration

Přesněji a střízlivěji řečeno, víme, jak vypadá viditelný okraj černé díry. Dovnitř jsme nenahlédli a nadále platí názor, že to není možné. Jenže pořídit obrázek, jaký dnes publikovali astronomové z EHT, se také ještě nedávno považovalo za vyloučenou věc.

Vědci sdružení v projektu Event Horizon Telescope (EHT) dnes zveřejnili historicky první přímé pozorování černé díry, exotického vesmírného objektu, který je sice dobře popsaný teoreticky, ale o jeho existenci a podobě zatím svědčily jen nepřímé důkazy. Ode dneška je tomu jinak.

První černá díra, kterou může lidstvo spatřit na vlastní oči, se nachází v jádru galaxie Messier 87. Tato galaxie je na obloze vidět jako jasný objekt (avšak nepozorovatelný pouhým okem, jen v dalekohledu) v souhvězdí Panny. M87 je od nás vzdálená nepředstavitelných 55 milionů světelných let. Vědci přesto dali přednost jejímu pozorování před mnohem bližší černou dírou v jádru naší Galaxie, protože M87 je extrémně jasným zdrojem rádiových vln – a právě tuto techniku k získání historické fotografie použili.

Pozorování je podle ředitele projektu Sheperda S. Doelemana společným dílem více než dvou set výzkumníků. Pořízená fotografie je ve shodě s tím, co předpokládá Einsteinova obecná teorie relativity, a s tím, co se o černé díře v jádru galaxie M87 podařilo zjistit nepřímými metodami. Podrobnosti objevu rozebírá šest článků v aktuálním čísle odborného časopisu The Astrophysical Journal Letters.

Kde Bůh dělil nulou