Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Ceny kritiky vyhrál Arvéd. Co vypovídají o českých filmech a přitáhnou noví tvůrci nové (mladé) diváky?

Sezona tuzemských filmových cen začíná s Cenami české filmové kritiky. Těm během sobotního večerního udílení v divadle Archa dominoval snímek Arvéd. Ale neostrouhaly ani další filmy. Loňský filmový rok byl bohatší než kdy dřív, a přináší tím i naději na razantnější proměnu domácí filmové produkce.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Arvéd se stal během sobotního večera snímkem roku a získal také dvě další ceny za scénář a herecký výkon Michala Kerna, který se v titulní roli přesvědčivě, až faustovsky vtělil do hlavní postavy rozporuplného okultisty Jiřího Arvéda Smíchovského.

Stejný počet cen čeští filmoví kritici přiřkli také režiséru Michalu Blaškovi – ukrajinská herečka Vita Smačeljuk se stala nejlepší herečkou za svůj výkon v Blaškově celovečerním debutu Oběť, oceněna byla i Blaškova minisérie Podezření a Blaško se za oba své loňské počiny stal také objevem roku.

Zralí debutanti

Oba nejvýše hodnocené filmy jsou díly filmových debutantů, i když režisér Arvéda Vojtěch Mašek i režisér Oběti Michal Blaško mají spoustu předchozích zkušeností.

Mašek jako uznávaný komiksový tvůrce či autor krátkých filmů a scenárista Křižáčka či loni oceněné Okupace, Blaško třeba na zmíněné televizní minisérii Podezření či na televizních seriálech.

Oba filmy jsou také svěžím vykročením z obvyklé komfortní zóny české kinematografie. Arvéd ve svém úspěšném pokusu

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Film

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější