Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Nejde jen škrtat, to se pak může celé rozsypat, říká šéf úřadu, který dokončí velkou reformu školství

Ředitel Národního pedagogického institutu Ivo Jupa. Foto: ČTK
Ředitel Národního pedagogického institutu Ivo Jupa. Foto: ČTK

„Počítáme s tím, že to půjde zvládnout,“ říká ředitel Národního pedagogického institutu Ivo Jupa, který dnes převzal od ministra školství zadání ke klíčové reformě českého základního školství. V rozhovoru popisuje, co nyní stovky expertů čeká a jak by měl vypadat výsledek.

Na co se v rozhovoru také ptáme:

  • Jak bude dál postupovat revize rámcového vzdělávacího programu.
  • Jak moc se výuka může změnit.
  • Jak vypadají jednotlivé pracovní skupiny a jak si rozdělí práci.
  • Zda nebudou někteří experti lobbovat za hodiny pro „své“ předměty či obory.
  • Jak mohou děti získávat ve školách klíčové kompetence

Ministr školství Vladimír Balaš vám dnes symbolicky předal zadání pro tvorbu revize rámcového vzdělávacího programu, tedy pro klíčovou změnu, která čeká výuku na základních školách a nižším stupni víceletých gymnázií. Už od podzimu jsou pod hlavičkou Národního pedagogického institutu vytvořené pracovní skupiny s několika sty expertů, kteří mají na revizi pracovat. Co se teď bude dít?

Hlavní směry revize už jsme měli, takže jsme na revizi mohli pracovat, ale teprve teď můžeme tu práci začít dodělávat do detailů. Z hlavních směrů bylo jasné, jaké mají být základní stavební kameny kurikula, zároveň to ale bylo velmi široké pojetí.

Na některých tématech nebyl konsenzus, to zadání nám to teď zpřesňuje. Nyní budou všechny pracovní skupiny už moct pracovat tak, že si tam nebudou muset nechávat žádná volná místa, která rozhodne až zadání.

Pro mě je to zadání ale stále dost nekonkrétní. Je mi jasné, že skutečně konkrétní obsah dodají právě až pracovní skupiny, jde však nějak popsat základní stavební kameny? Předpokládám, že se jedná o klíčové kompetence a gramotnosti?

Co se týče kompetencí, hlavní směry se jen víceméně potvrzovaly v té podobě, jak jsou už definované v současném rámcovém vzdělávacím programu. Řada expertů ale upozorňovala, že

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Rozhovory

Školství

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější