Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Velká proměna výuky má konečně hotové obrysy. Co vše školáky čeká?

Ministerstvo školství s více než půlročním zpožděním dokončilo zadání revize rámcových vzdělávacích programů pro základní školy. Ilustrační foto: ČTK / DPA
Ministerstvo školství s více než půlročním zpožděním dokončilo zadání revize rámcových vzdělávacích programů pro základní školy. Ilustrační foto: ČTK / DPA

Největší změna v českém školství od roku 2005 se se zpožděním o krok posunula. Ministerstvo školství dokončilo zadání pro revizi rámcových vzdělávacích programů, podle kterých se bude řídit výuka na všech základních školách a v nižších třídách víceletých gymnázií. Objem učiva se má výrazně zredukovat, nakonec se ale školství nevydá dvojkolejnou cestou, která by rozdělila obsah na jádrový a rozvíjející pro dvě skupiny žáků. Otevřená stále zůstává otázka povinného dalšího cizího jazyka.

Už od roku 2005 neplatí v tuzemském školství povinné osnovy. Školy se místo nich řídí rámcovými vzdělávacími programy (RVP), které neobsahují povinné učivo, nýbrž jen základní cíle, obsahy vzdělávaní a očekávané výstupy. Podle nich si jednotlivé školy modelují své vlastní školní vzdělávací programy (ŠVP).

Stávající RVP pro základní školy je ovšem dlouhodobě kritizovaný, děti se většinou memorují příliš mnoho faktů. To by nyní měla změnit velká revize, která se ovšem zpožďuje.

Už v létě měly být hotové hlavní směry této revize, podle kterých má revidovaný RVP vznikat. Ministerstvo školství však zadání dokončilo až nyní. Od podzimu přitom pod hlavičkou Národního pedagogického institutu (NPI) čekají jednotlivé pracovní skupiny, které by měly vytvářet jednotlivé části kurikula, většinou podle oborů.

Čas se krátí – ministerstvo

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Školství

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější