Deník N

Farmaření na Marsu nebo pilotování dronu. Mladí se učí povoláním budoucnosti.

Deník N zajišťuje fotografie za podpory Megapixel.cz.

Podle odhadu organizace IFTF až 85 procent povolání, kterým se lidé budou věnovat v roce 2030, dnes ještě neexistuje.

Nejen v Česku tak běží debata o tom, jak pomoci studentům s uplatněním na trhu práce a jak se co nejlépe připravit na nově vznikající pozice. Jednou z cest je projekt s názvem #jetovtobě, díky kterému vznikla například kolekce chytrého oblečení. Ta se stala součástí březnové akce Mercedes-Benz Prague Fashion Week.

Povolání budoucnosti – třeba pilot dronu

Součástí projektu je iniciativa s názvem Future Jobs, která nabídla mladým lidem čtyři výzvy, v rámci kterých si studenti mohou vyzkoušet různorodá potenciální povolání budoucnosti. Díky první se zájemci mohli naučit pilotovat monitorovací záchranářský dron pod dohledem Jana Mittnera, nejlepšího z českých závodních pilotů. Výherce navíc získal možnost pracovat jako skutečný pilot-záchranář u Vodní záchranné služby.

Další výzva se týkala módy. Ve spolupráci s módní návrhářkou Ivou Burkertovou dostali talentovaní designéři a umělci do 26 let za úkol propojit módu s nejnovějšími technologiemi. Z deseti finalistů Iva Burkertová vybrala studenta AVU Kryštofa Brůhu. Ten vytvořil futuristickou kolekci, která se stala součástí březnové instalace Audire Fluctus v obchodním domě Kotva v rámci akce Prague Fashion Week.

Že hraní počítačových her je novodobým sportem s pečlivou přípravou, včetně té fyzické, dokazují mladým lidem profesionální hráči týmu eSUBA. Ti vytvářejí akademii pro budoucí pro-gamery, tedy elitní hráče pod vedením zkušených koučů.

Jak pěstovat zeleninu na Marsu

Další mladí nadšenci si budou moci vyzkoušet přípravu na kolonizaci vzdálených planet. V roli marsonautů se pod vedením mladého  vědce Jana Lukačeviče pokusí v simulovaném prostředí Marsu pěstovat zeleninu.

Na cestě k vysněné práci může mladým pomoci i mezinárodní projekt a webová aplikace Future Jobs Finder. Vychází ze zjištění, že se mladým lidem nedostává kariérního poradenství, a když ano, je velmi tradičně zaměřené a nezohledňuje rychlý vývoj současné společnosti a s ním i rostoucí potřebu nových digitálních profesí. Pomocí řady otázek, které se komplexně zaměřují na osobnost, aplikace vyhodnotí, jaké profesní zaměření je pro respondenta nejvhodnější a nakolik v danou chvíli splňuje standardní požadavky pro určitou profesi.

 

Vodafone CZ

 

V tomto okamžiku nejčtenější