Média dělají z voleb seriál o boji dobra a zla, televizní debaty se přeceňují, míní expert

Českému mediálnímu prostoru už několik týdnů panují prezidentské volby. Jak si počínají oba kandidáti, ale i sami novináři? Na otázky Deníku N odpovídal sociolog médií Jaromír Volek z agentury Focus.
Na co se v rozhovoru mimo jiné ptáme:
- Jak si Petr Pavel a Andrej Babiš vedli v televizních debatách a nakolik to může voliče ovlivnit.
- Jaký dopad mohla mít Babišova překvapivá účast v diskusi České televize.
- Jak si média vedou v pokrývání prezidentských voleb.
Máme týden televizních debat. Ze všech stran slyšíme, že právě ony často rozhodnou voličské preference. Čím mohou lidi ovlivnit?
Ze zahraničních výzkumů víme, že vliv televizních diskusí se poněkud přeceňuje. O něco větší roli mají pro zvýšení znalosti kandidátů, zvláště v případě těch, kteří nemají výraznější politickou historii či nejde o veřejně známé figury. I v tomto případě je efekt v rozsahu maximálně nízkých jednotek procent.
Platí zde empiricky opakovaně prokázaný jev – televizní diskuse sledují zvláště ti diváci, kteří