„Průzkumy to zase netrefily.“ Anebo je spíš třeba naučit se číst data, která agentury zveřejňují

Glosa analytika agentury zabývající se šetřením veřejného mínění: Jak je možné, že průzkumy neodhadly propad volebních preferencí Danuše Nerudové? Především proto, že nezveřejňovaly odhady, ale konkrétní reálná čísla.
Kompletní audioverze článků jsou dostupné v rámci klubového předplatného společně s aplikací Deníku N, která umožňuje i offline poslech. Pokud ji ještě nemáte, nainstalujte si ji do svého mobilu.
Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné.
Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.
„Je neuvěřitelné, jakou vlnu jsme v České republice vzedmuli. Vlnu, která stojí za obyčejnou holkou, která nikdy nebyla v politice, ale jen chtěla prosazovat témata, která se týkají nás všech, která se týkají i mladých lidí.“ Úvodní slova Danuše Nerudové při vyhlašování volebních výsledků se nesla ve znamení emocí. V jejím štábu se objevovaly slzy zklamání prolnuté hrdostí i pokorou.
Již několik dní bylo jasné, že Nerudová se do druhého kola nedostane, ostatně i ona sama se v den voleb nechala slyšet, že za úspěch by považovala dvacet procent hlasů. Viselo to ve vzduchu. Ale jako obvykle to agentury „neodhadly přesně“, objevilo se záhy v různých komentářích, nejednou i výsměšným tónem. Ještě v prosinci byla favoritkou a nyní zůstala hluboce za očekáváním. Proč se to stalo a proč to zase nikdo neřekl předem?