Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

„Nechali jsme prostor pro pochybnosti.“ Jak si Nerudová a její tým vysvětlují nepovedený finiš kampaně

Nerudovou zaskočila míra, s jakou se řešilo její působení na Mendelově univerzitě .Foto: Tomáš Hrivňák, Deník N
Nerudovou zaskočila míra, s jakou se řešilo její působení na Mendelově univerzitě .Foto: Tomáš Hrivňák, Deník N

Danuše Nerudová je první ženou, která se v prezidentské volbě stala kandidátkou s reálnou šancí na postup do druhého kola. Jak se zrodila hvězda sociálních sítí a proč nakonec s blížícím se termínem voleb pohasla?

Kompletní audioverze článků jsou dostupné v rámci klubového předplatného společně s aplikací Deníku N, která umožňuje i offline poslech. Pokud ji ještě nemáte, nainstalujte si ji do svého mobilu.

Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné.

Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Ještě před rokem byla pro širokou veřejnost poměrně neznámou ekonomkou z Brna. Před týdnem už byla výraznou političkou s obřím dosahem na sociálních sítích, která se dostala mezi tři favority prezidentské volby.

„Jednou se o tom bude mluvit v učebnicích politického marketingu,“ hodnotila kampaň po sečtení většiny hlasů sama bývalá rektorka Mendelovy univerzity, která nakonec na svou stranu získala 13,92 procenta voličů. Opakovaně přitom vyzdvihovala svůj marketingový tým.

Ten výrazně vsadil na sociální sítě, díky nimž se Nerudová stala do určité míry široce známou. Vedle již standardního Facebooku či Twitteru byla vidět na Instagramu, TikToku, BeRealu nebo Redditu.

„Bylo to vidět v rámci komunikace i na tom, kdo paní Nerudové nejvíc fandil. Některé taktiky jsme použili v české politice jako první a navíc jsme dokázali zaktivizovat část voličů, která byla v rámci normální politické komunikace zatím dost opomíjená,“ vysvětluje v rozhovoru s Deníkem N Vilém Franěk, který měl na starosti její digitální komunikaci.

Kampaň Nerudová považovala za úspěšnou. Zajímavé na ní je zapojení lidí, kteří primárně nedělají politický marketing. Strategii měl na starosti Tomáš Mrkvička, který se podílel například na kampani Air Bank. S budováním značky a komunikací pomáhal značkám T-Mobile, E.On, Pilsner Urquell či Microsoft.

Vilém Franěk stál za vznikem populární soutěže Univerzitní hokej, dělal marketing Mall.TV nebo komediálnímu pořadu Mikýřova úžasná pouť internetem. I další členové strategického týmu byli lidé z marketingu, ale ne politického.

Ostatně i proto byla v kampani výrazná jednoduchá sdělení, která si voliči mohli zapamatovat. Pavel měl „řád a klid“, Nerudová budoucnost, naději a „změnu, která nastartuje Česko“.

Z hlediska samotné kampaně je to úspěch, i když nakonec ne volební. Ovšem ten také nebyl daleko. Zlomovým se pro Nerudovou stal

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Volby prezidenta ČR

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější