Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Film Babylon: uši zaléhají, oči jsou oslněny, mysl a srdce zůstávají netečné

Rozmařilý život Hollywoodu dvacátých let ve filmu Babylon. Foto: CinemArt
Rozmařilý život Hollywoodu dvacátých let ve filmu Babylon. Foto: CinemArt

Americký film Babylon měl být velkou historickou freskou z dějin filmu, zachycující jeho magii i špínu a bezcitnost. Velké ambice se ale zhroutily do sledu scén kolísavé úrovně, sbírky jednotlivostí, jež nevytvářejí přesvědčivý celek.

Americký film Babylon měl být lepší – z vícero důvodů. Jednak pro to měl všechny předpoklady – atraktivní téma, nadaného režiséra, dobré obsazení, velkorysý rozpočet osmdesát milionů dolarů. A také by tím pomohl nejen tvůrcům a spokojeným divákům, ale i filmovému průmyslu jako takovému.

Babylon režiséra Damiena Chazella je totiž příkladem tzv. prestižní kinematografie. Hollywoodského díla, které má autorskou ambici, zároveň usiluje o diváckou sdělnost a jistou velkolepost. Je původní, není to pokračování etablované série nebo remake starší látky, počítá s dospělým divákem.

Takovým filmům současnost moc nepřeje. Hollywoodská kinematografie jako průmyslové odvětví je hodně znejistělá. Do amerických kin se dostává méně filmů a velkou návštěvnost (kromě těch největších hitů) nemají, streamovací služby škrtají, kde to jde.

Pomohlo by, kdyby nějaký pokus o velké hollywoodské drama prokázal životaschopnost tohoto žánru. Babylon takovým filmem být mohl a snad i měl. Bohužel,

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Film

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější