Film á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN: školní besídka s největší hromadnou sebevraždou 20. století

Český dokumentární film á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN přibližuje největší hromadnou sebevraždu 20. století, smrt několika set členů americké sekty Chrám lidu v Guyaně v roce 1978. Nečiní tak ale pomocí tradičních prostředků – rozhovorů s experty a pamětníky a archivních záběrů. Výsledkem je velice stylizované a hluboce zneklidňující dílo.
Ti, kdo si nepamatují minulost, jsou odsouzeni ji zopakovat. V novém českém filmu scenáristy a režiséra Jana Bušty á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN je tenhle dost nadužívaný citát George Santayany po dlouhou dobu v obraze.
Proč asi? Jako memento? Jako návod k interpretaci, opodstatnění sledovaného filmu? Nemám ten dojem. Buštův film jistě není příkladem kinematografie coby nástroje paměti, který nějakou minulou událost předvádí, vysvětluje, zasazuje do kontextu a vyvozuje z ní poučení – třeba ve snaze, aby se znovu neopakovala.
Chrám lidu
Tou traktovanou událostí je hromadná sebevražda členů církve Chrám lidu na rozkaz jejího vůdce Jima Jonese v listopadu 1978 v jihoamerické Guyaně. Zahynulo při ní přes devět set lidí.
Jonesova církev byla spíš aktivistická komuna, založená ovšem na vůdcovském principu. Před odjezdem do Jižní Ameriky působila v San Franciscu, byla součástí tamní pokrokářské scény.
Když se objevily zprávy o pochybných Jonesových metodách a zneužívání v církvi, vycestoval čím dál paranoidnější vůdce se svými věrnými do Guyany, kde v džungli