Deník N

Evropský parlament navrhl řešení problému minimální mzdy řidičů kamionů. Záleží, odkud kam pojedou

Kamiony na dálnici u německého Bambergu. Foto: Markus Spiske, Pexels
Kamiony na dálnici u německého Bambergu. Foto: Markus Spiske, Pexels

Evropští poslanci přes výhrady mnohých zemí schválili kontroverzní „silniční balíček“. Teď o něm ještě musejí jednat s vládami členských zemí v Radě EU a s Evropskou komisí.

Čeští řidiči nákladních aut projíždějící s nákladem přes jiné země Evropské unie nebudou muset dostávat minimální mzdu těchto států, pokud bude jejich transport splňovat několik podmínek.

Musí se jednat buď o takzvanou bilaterální přepravu, tedy z Česka do sousedního státu a zpět, nebo o tranzitní přepravu z ČR do cílové země přes jiný stát, či o tzv. třetizemní přepravu, kdy řidič na cestě zpět například ze Španělska může přepravit až dva různé náklady, aby nejel s prázdným kamionem.

Ve všech ostatních případech, jako je například jízda českého přepravce jen mezi Francií a Německem, se ale na řidiče bude vztahovat Směrnice o vysílání pracovníků do zahraničí, podle které jim náleží aspoň minimální mzda států, ve kterých se pohybují.

Návrh prošel i přes protichůdné představy různých zemí i organizací

Kontroverzní silniční balíček má řadu odpůrců, a to dokonce hned z několika protichůdných táborů. Například Francie a Belgie nesouhlasí s vyjmutím silniční dopravy ze Směrnice o vysílání pracovníků a Německo už začalo implementovat své kontroly a směrnice na tranzitní řidiče, což už prověřuje dokonce Evropská komise.

Ještě před několika týdny na belgicko-francouzských hranicích stávkovali zástupci odborů, které kritizovaly návrh větší flexibility při rozkládání týdenních odpočinků řidičů. Naopak Bulharsko, Rumunsko, Polsko a Maďarsko chtějí naprostou liberalizaci a svobodu v silniční přepravě.

Kamiony u francouzského Mornas. Foto: Jametlene Reskp, Unsplash

„Je to drastické porušení pravidel svobodného trhu. Když chtějí velké západoevropské země otevřít supermarket třeba v Polsku nebo v Bulharsku, klidně to můžou udělat. Když ale chtějí firmy třeba z Polska, Bulharska nebo České republiky pracovat v Německu nebo ve Francii, dveře jsou najednou zavřené,“ tvrdí bulharský europoslanec Angel Dzhambazki.

„Je to jedno z nejhorších rozhodnutí, co tento parlament přijal. Nebylo dostatečně diskutováno s řidiči ani přepravními společnostmi, a proto vznikl tenhle balíček,“ doplňuje polská europoslankyně Danuta Jazłowiecka.

ANO: V podstatě úspěch ČR

Česká republika ale může být podle europoslankyně

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Evropská unie

V tomto okamžiku nejčtenější