Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Může být veřejnoprávní rozhlas také avantgardní a menšinový?

Ztichne ve veřejnoprávních médiích méně obvyklá hudba? Foto: Fotolia.
Ztichne ve veřejnoprávních médiích méně obvyklá hudba? Foto: Fotolia.

Poslechovost není konečný argument. „Optimalizace“ hudebně-experimentálního pořadu BBC Late Junction spustila protesty u posluchačů i znalců. Trochu to zrcadlí i situaci v našem veřejnoprávním rozhlasu.

Veřejnoprávní média jsou poslední roky v ohrožení. Není to jenom domácí kauza kolem kulturní stanice Českého rozhlasu Vltava, nyní se bojuje i ve Velké Británii proti omezení vysílání programu Late Junction stanice BBC 3, který se od roku 1997 věnuje experimentální hudbě a avantgardě.

„Naše kultura z takových programů benefituje,“ píše se v otevřeném dopise na podporu Late Junction z minulého týdne. Dodnes je pod ním více než pět set podpisů klíčových postav britské kulturní scény včetně třeba Briana Ena či Jarvise Cockera. „Tento vzkvétající kulturní ekosystém bude narušený a příležitosti prezentovat práci nezávislých hudebníků v mainstreamu drasticky omezená.“

Rozhodnutí technokratů

Vedení stanice oznámilo, že v podzimním vysílacím schématu bude program Late Junction zkrácený ze tří večerů týdně na jednu dvouhodinovku. Výrazně se tak zmenší rozhlasový prostor pro hrdelní zpěvy, kouzlo hudební improvizace, sociologii hudby, rozsáhlé rozhovory se skladatelkami jako Laurie Anderson nebo objevování somálského diska. Moderátoři Late Junction milují svou práci a jejich zápal i rozhled je nakažlivý. Zvou k dobrodružství se zvukem a provádí po mapě současné hudební avantgardy a experimentů, které dávají do kontextu se společenským děním – a popírají oblíbený předsudek z českých diskuzí, že do hudby politika nepatří.

Konzervativci požadují po BBC ušetřit až 800 milionů liber. V korporátním ptydepe se to vyslovuje optimalizace a dopadla vedle Late Junction i na pořad Music Planet věnovaný world music a vymazala dva jazzové pořady. Alan Davey z vedení Radio 3 v prohlášení ke škrtům v polovině března napsal, že změny „mají zajistit, aby stanice dál nabízela bohatý mix hudby a kulturu stávajícím i budoucím posluchačům“. Mluví z něj empatie excelové tabulky a myšlení technokrata, pro kterého je rozmanitost jen položkou při hodnocení ročních plánů.

Už zakladatel BBC John Reith ve dvacátých letech minulého století definoval veřejnoprávnost rozmanitostí – tehdy ho akcionáři tlačili k tomu, aby stanice vysílala komerční hudbu, on se ale

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Komentáře, Kultura, Nezařazené

V tomto okamžiku nejčtenější