Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Temný příběh staré železnice, která hrozí pohřbít celou zemi: proč si zbídačený Pákistán půjčil další miliardy od Číny

Železnice ML-1 neboli První hlavní linka je hlavní dopravní tepnou celého Pákistánu. Země je na ní životně závislá. Jenže První hlavní linka se Pákistáncům rozpadá pod rukama. Ilustrační foto: Achtar Súmro, Reuters
Železnice ML-1 neboli První hlavní linka je hlavní dopravní tepnou celého Pákistánu. Země je na ní životně závislá. Jenže První hlavní linka se Pákistáncům rozpadá pod rukama. Ilustrační foto: Achtar Súmro, Reuters

První koleje jí položili hluboko v 19. století. Dnes jako páteř protíná Pákistán a zajišťuje zemi obživu – tak jak jí může být životně nebezpečná? Odpověď zní: povodně a dluhy, jedno horší než druhé. Těžce zadlužený Islámábád si kvůli První hlavní lince půjčil další miliardy od Číny, své největší státní věřitelky. Říká, že nemá na výběr. Podle kritiků se ale řítí do propasti.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Jestli v Pákistánu existuje jedna dopravní tepna, na níž je země životně závislá, je jí železnice, které se přezdívá ML-1.

65 km/h, rychleji to nejde

Bezmála 1900 (1872) kilometrů dlouhý koridor začíná na jižním pobřeží, v provincii Sindh v patnáctimilionovém Karáčí, bývalém hlavním městě a dodnes největším osídlení v Pákistánu. A od Arabského moře se klikatí severovýchodním směrem až do druhého největšího Láhauru, metropole provincie Paňdžáb.

Ale ML-1 se pákistánsko-indické hranice nedotýká. Místo toho

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Čína

Jižní Asie

Svět

V tomto okamžiku nejčtenější