Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Ukrajinské dráhy drží válkou zničenou zemi při životě. Na některé problémy ale nestačí ani „železní lidé“

Foto: Gabriel Kuchta, Deník N
Foto: Gabriel Kuchta, Deník N

Na konci února vlaky při útěku před raketami a tanky využily miliony Ukrajinců, v opačném směru pak o pár týdnů později po stejné trati do Kyjeva mířil český premiér Petr Fiala. Železnice hrála na Ukrajině v uplynulém roce zásadní roli. Válka ale přišla v době, kdy se státní ukrajinské železnice musejí vypořádat s dlouhodobými problémy, které ruská invaze pouze odložila.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Byl březen a nový ruský útok na Ukrajinu trval necelý měsíc. Při dotazu na příjezd vlaku z Kyjeva do Užhorodu místní bez váhání sdělili přesný čas, kdy soupravu očekávají. A tak pak skutečně přijela podle jízdního řádu. Vlaky z východu na západ sice už nejezdily tak naplněné jako ještě před pár dny, život na Ukrajině ale byl daleko od jakéhokoliv normálu. I v Podkarpatí to jasně potvrzovala přítomnost vojáků nebo humanitárních pracovníků.

Vlak právě zastavující v Užhorodu byl na cestě od předchozího dne. Z Kyjeva na východ Ukrajiny je to vzdušnou čarou stejně daleko jako z Prahy do Záhřebu.

Sázka na dopravu po železnici byla přitom pro řadu rodin logická. Hned několik linek ukrajinské železnice protíná prakticky celou zemi. Vlaky vyjížděly z míst, za kterými se již houfovala

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Doprava

Ruská válka na Ukrajině

Ukrajina

Ekonomika, Svět

V tomto okamžiku nejčtenější