Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Chcete v novém roce více číst? Začněte tímto textem

Do knižních výzev se každoročně zapojují miliony čtenářů po celém světě. Jejich fanoušci si na nich pochvalují, že jim pomáhají vybudovat silnější čtenářský návyk a najít motivaci častěji sáhnout po knize. Zároveň jsou však stále hlasitější i kritici: Opravdu se musíme o co nejlepší výkon snažit už úplně ve všem?

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Psal se 31. prosinec 2020 a uživatelka jménem Tiana Tea právě na YouTube přidala nové video: „Zamkla jsem se v hotelovém pokoji, dokud nesplním svou Goodreads výzvu pro rok 2020.“ A název to byl více než výmluvný.

„Opět se zamykám do hotelového pokoje, dokud nesplním svou Goodreads výzvu. Z této místnosti neodejdu až do check outu, což znamená, že všechny knihy, které mi ještě zbyly do naplnění mého Goodreads cíle, musím přečíst do zítřejšího rána,“ promlouvá knižní youtuberka k divákům, sedíc na hotelové posteli.

Do splnění čtenářské výzvy Tianě chybělo šest titulů. V následujících deseti minutách videa ukazuje, jak cíl plní – ve zrychlené verzi poslouchá hned několik audioknih, čte Šarlatové písmeno, pije kávu i energetický nápoj, aby zůstala vzhůru dlouho do noci. Když ráno narychlo dočte poslední komiks, na Goodreads si odklikne padesátou knihu přečtenou v roce 2020 a z pokoje může odejít.

Knižní výzvy portálu Goodreads – webové služby, která čtenářům umožňuje vytvářet si vlastní čtenářský deník, psát recenze či sledovat, kolik toho čtou jejich známí – se každoročně účastní miliony lidí. Jen letos se do ní zapojilo přes 6,7 milionu uživatelů, kteří se v roce 2022 dohromady zavázali přečíst více než 331 milionů knih, což z ní pravděpodobně činí jednu z nejpopulárnějších čtenářských výzev na světě. Rozhodně však není jedinou.

V posledních letech se knižní výzvy šíří na internetu prakticky všude, kde se soustředí lidé se zájmem o knihy; propagují je knihkupectví, literární blogy i knižní influenceři. Kvantita je jen jedním z mnoha faktorů, které v nich můžete sledovat – konkrétní tituly si můžete vybírat i podle tématu, žánru, roku vydání, abecedy, barvy přebalu, či dokonce oblíbené seriálové postavy.

V čem přesně spočívají výhody a popularita knižních výzev? Proč je zase jiní čtenáři nemohou ani vystát? A jak do toho všeho zapadá koncept takzvaného

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Česko, Kontext N

V tomto okamžiku nejčtenější