Deník N

V digitálním věku se spotřebitelé chrání navzájem, regulací může ubývat

Tak tady do té restaurace nechoďte. Jsem tu podruhé a zase to nestojí za nic. Foto: Fotolia
Tak tady do té restaurace nechoďte. Jsem tu podruhé a zase to nestojí za nic. Foto: Fotolia

Komentář Aleše Roda: Na fenoménu jménem internet je skvělé sledovat, jak v mnoha ohledech přispívá ke kvalitě i tam, kde by to před lety nikdo nepředpokládal. Jednou z takových oblastí je ochrana spotřebitele.

Když byla v únoru 1992 Česká republika připojena k internetu (zahraniční linka spojovala ČVUT a Linec), málokdo čekal, že právě internet o čtvrtstoletí později postaví na hlavu všechny zákony chránící spotřebitele… Pozor, teď přijde pochvala: Je fajn, že pravidla využívání moderních technologií postupně pronikají i do české legislativy.

Veškerá regulace přijímaná se záměrem chránit spotřebitele měla historicky podobný základ: Omezit slabší postavení nakupujícího, který se kvůli informační asymetrii ocitá tváří v tvář nabízejícímu v podřízeném postavení. Drakonické pokuty, které poskytovatelům služeb za porušení zákonů stanovujících standardy hrozily, se ale míjely účinkem. Motivace překračovat zákony a nařízení je totiž dána součinem výše trestu a pravděpodobnosti odhalení, která byla v době bez internetu velmi nízká.

Náklady na sdílení negativní zkušenosti co možná nejširšímu okruhu lidí byly tak velké, že se o ně nikdo ani moc nepokoušel. Proto často chodili turisti do směnáren v centru Prahy jak ovce na porážku, proto regulátoři při kontrole kvality potravin tahají odnepaměti za kratší konec, i proto se města po dekády let utkávala (a prohrávala) s nepoctivými taxikáři…

Ale právě díky internetu se stalo sdílení informací o spotřebitelských zkušenostech v reálném čase neuvěřitelně jednoduché a levné, tedy naprosto běžné. Což jednak do určité míry chrání spotřebitele před nepoctivými prodejci, ale také to zvyšuje kvalitu služeb. Restauratér pracující v oboru tři desítky let mi s hořkým úsměvem vyprávěl, jak by mu v devadesátých letech bez většího pozdvižení prošla omylem naservírovaná živá myš na talíři, zatímco dnes mu jedna studená příloha, kterou známému internetovému influencerovi přinesla „přepracovaná servírka“, snížila na několik týdnů tržby o desítky procent.

Je fajn vidět, že i v analogovém ráji, jakým je Česká republika, si začínají nové trendy v oblasti ochrany spotřebitele prorážet cestu. Třeba

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Názor

V tomto okamžiku nejčtenější