Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Matematika není všechno. Děti se na základních školách budou učit, jak zvládat stres a emoce

O program zavádějící psychosociální výchovu do českých škol se stará kamila Dvořáková z Národního ústavu duševního zdraví. Foto: Gabriel Kuchta, Deník N
O program zavádějící psychosociální výchovu do českých škol se stará kamila Dvořáková z Národního ústavu duševního zdraví. Foto: Gabriel Kuchta, Deník N

Jógový cvik na začátku hodiny, pak debata o tom, jak se cítím ve školním kolektivu, nebo hra pomáhající zvládat konflikty. Odborníci z Národního ústavu duševního zdraví připravují program, který by si mohli jako balíček pomůcek a materiálů osvojit učitelé a zavést jej jako předmět pro páté a šesté třídy. Podobná výuka bude například ve Velké Británii od příštího roku povinná.

Anorexie se k Lucii Halbrštátové připlížila nenápadně, jak to obvykle bývá. Odmalička byla vedená k pečlivosti a perfekcionismu, a když proto v patnácti najednou nemohla dopnout šaty, zpanikařila a ze dne na den přestala jíst. K trápení s hmotností se postupně přidaly úzkosti, deprese. „Teď už nemám kritickou váhu, nicméně v mé hlavě anorexie pořád je,“ říká studentka práv na Univerzitě Karlově.

V dobách, kdy hlas anorexie v její hlavě sílil a diktoval jí, že má jíst jen odtučněné jogurty a neustále cvičit, postrádala od svého okolí přístup, pro úspěšnou léčbu tak zásadní: pochopení, ohleduplnost a péči. „Ve škole jsem se žádné podpory nedočkala. Jediná poznámka naší výchovné poradkyně byla: Lucko, už nám nehubněte. Pak jsem s hrůzou zjistila, že metodik prevence je náš třídní, pomocnou ruku mi ale ve škole nikdo nepodal,“ vzpomíná na léta na svitavském gymnáziu. „Mentální anorexie je přitom onemocnění duše, ztráta váhy je jeho projevem. Nejen mladí lidé mají o nemoci zkreslené představy,“ upozorňuje Halbrštátová, které pak nejvíce pomohl otec a profesorka Hana Papežová.

Většina českých škol se psychické pohodě, péči o duševní zdraví nebo osobním hodnotám věnuje jen okrajově. Přitom rámcové vzdělávací programy (nástupce školních osnov) nabízejí už deset let možnost zařadit do výuky takzvanou osobnostní a sociální výchovu (OSV). Ředitelé a učitelé si s tím však,

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější