Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Newsletter live! Film místo šprtání: chcete se učit vyjmenovaná slova, zlomky nebo Modrého tygra?

Ilustrační foto: ČTK / DPA / Hanna Witte
Ilustrační foto: ČTK / DPA / Hanna Witte

V listopadu na ministerstvu kultury se konal kulatý stůl k budoucnosti filmové výchovy českých dětí. K čemu děti potřebují ve školách filmovou výchovu? A potřebují ji vůbec?

„Mladí lidé jsou v současnosti obklopení velkou spoustou audiovizuálního obsahu. Dívají se na filmy, seriály, videa na YouTube a na TikToku, sledují reklamy nebo zpravodajství. Nezpochybňuji, že jsou vyjmenovaná slova nebo zlomky důležité. Stejně tak je ale důležité rozumět médiím pohyblivého obrazu a v ideálním případě také videa či filmy tvořit,“ říká Pavel Bednařík z Asociace pro filmovou a audiovizuální výchovu, která se snaží prosadit větší zastoupení filmové výchovy na českých školách.

Podle Bednaříka se dnes kurikulum škol zaměřuje (vedle zlomků a vyjmenovaných slov) daleko více na kompetence, na to, co se mladí lidé ve škole naučí pro život a budoucí uplatnění. I v tomto směru může být užitečná filmová výchova jako nástroj pro rozvinutí schopnosti komunikovat, spolupracovat s ostatními, ale také tvořit.

Filmová a audiovizuální výchova je v RVP už od roku 2010, zatím ale jen jako doplňující vzdělávací obor. Chybí metodická podpora učitelů, školení nebo učební materiály. Ty připravují neziskové organizace, protože stát se této zodpovědnosti vzdal.

V současné době film do výuky zapojují spíše nadšenci v rámci například výuky českého jazyka, dějepisu nebo výtvarné výchovy, filmová výchova probíhá také například v rámci projektových dnů.

Vhodným příkladem, jak by se s filmem ve výuce mohlo pracovat, jsou podle Bednaříka lekce programu CinEd, které lze považovat za vzor analýzy filmu. „Na vybraných filmech (např. Modrý tygr Petra Oukropce pro ZŠ nebo Muž bez minulosti Aki Kaurismäkiho pro SŠ) se představují

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

live!

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější