Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

V oblečení populární čínské značky Shein se skrývají karcinogeny a těžké kovy. Olovo bylo i v bundě pro malé děti

Ilustrační snímek: Unsplash
Ilustrační snímek: Unsplash

Čínská oděvní značka Shein patří k nejrychleji rostoucím módním gigantům. Na Západě nabírá na popularitě hlavně díky sociálním sítím TikTok a Instagram. Německá Greenpeace však při nedávném laboratorním rozboru našla v části jejích produktů několik škodlivých látek v množstvích překračujících limity EU.

„Je vám víc než třicet a ještě jste neslyšeli o značce Shein?“ ptal se ještě během léta svých čtenářů německý týdeník Der Spiegel.

Čínský módní prodejce zaměřený výlučně na online prodej nabízí každý den stovky nových kusů oblečení, obuvi, kosmetiky a doplňků ve více než 150 zemích; většina z nich nestojí přes pětistovku. Na rozdíl od své konkurence však neutrácí obrovské peníze za marketingové kampaně, ale zaměřuje se na mladé influencery z TikToku a Instagramu.

Jen za poslední rok měla tato značka celosvětový obrat více než šestnáct miliard dolarů. V žebříčku startupů s nejvyšší hodnotou se umístila hned vedle firmy SpaceX Elona Muska a investoři odhadují její hodnotu na sto miliard dolarů, což je více, než mají módní giganti H&M a Zara dohromady.

Shein je populární i mezi českými a slovenskými zákazníky. Na Facebooku existuje intenzivní komunikace ve facebookové skupině SHEIN CZ/SK.

Na to, co stojí za jejím zářivým úspěchem, se podívala německá Greenpeace. Závěry její zprávy, která vyšla den před obrovskými výprodeji na Black Friday, jsou skutečně znepokojivé.

Ultrafast fashion

Marketing značky Shein spočívá nejen ve spolupráci s velkými hvězdami internetu, ale také menšími lokálními influencery s méně než 100 tisíci sledujících.

„Mladé ženy tančí ve svém outfitu před zrcadlem v obýváku výměnou za pár polyesterových bikin nebo koženkových kabelek. Obsah, u kterého jen stěží zjistíte, že jde o reklamu, kdyby neměl v popisu kód, který dává sledujícím slevu 15 procent,“ píše Spiegel.

Díky této strategii se Shein stal v roce 2020 nejzmiňovanější značkou na TikToku.

Shein navíc při své ultrarychlé produkci dokáže uvést na trh každý den stovky kusů oděvů. Jen za poslední červnový týden značka přidala denně více než tisíc nových produktů, podle Greenpeace jich v průměru denně přidá 600.

Dokáže nejen vyrábět rychleji než H&M nebo Zara, ale také

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Móda

Svět

V tomto okamžiku nejčtenější