Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

„Do chvilky přijel, vytáhl slznej plyn.“ Firma vydělává na nelegální reklamě a tvrdě ji brání, policie ani obce s tím nic nenadělají

Když chtěl starosta Čestlic nelegální billboard odstranit, policie mu v tom zabránila. Foto: archiv starosty Martina Diviše
Když chtěl starosta Čestlic nelegální billboard odstranit, policie mu v tom zabránila. Foto: archiv starosty Martina Diviše

Desítky obcí a úřadů v České republice marně bojují s nelegální reklamou skupiny Eurobillboard. Ta nabízí plochy na kovových konstrukcích podél silnic, často na obecních či státních pozemcích, a to bez svolení či placení nájmu. Reklama navíc mnohde zasahuje do ochranných pásem silnic, kde být nesmí. Majitelé využívají všemožné právní kličky, aby nelegální reklamu udrželi na očích co nejdéle. Podle policie jde jen o přestupky, které musejí řešit místní úřady. Provozovatele prý nelze trestně stíhat.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

„Mrštil se mnou na zem, tam mě zakleknul, za zády mi páčil ruku a vyslýchal mě, kdo jsem a co jsem zač,“ líčí muž v zimní bundě, co na stejném místě, kruhovém objezdu u středočeské obce Čestlice, prožil před několika měsíci.

Vypadá to jako historka z devadesátých let odněkud z Rozvadova či Cínovce. Jenže se stala letos za bílého dne kousek za Prahou, v obci známé hlavně akvaparkem a obřími nákupními centry, kam denně přijíždějí desetitisíce lidí.

„My jsme ten problém začali řešit někdy v roce 2020. Dostali jsme od místního občana podnět, že je na našem pozemku umístěné reklamní zařízení,“ vypráví ve své kanceláři starosta Čestlic Martin Diviš. Následuje líčení útrap, které by znělo velmi povědomě stovkám starostů a úředníků po celé republice a jež má v desítkách obcí společného původce – jihočeskou skupinu firem nabízející reklamní plochy u silnic pod značkou Eurobillboard.

Jedna z konstrukcí, na kterých nabízí reklamu skupina Eurobillboard. Po České republice jsou jich stovky. Foto: Jan Moláček, Deník N

Společností s tímto slovem v názvu bylo a je několik. Některé se přejmenovaly, jiné už neexistují, v současnosti je aktivní společnost Eurobillboard Group. Všechny patřily nebo patří rodině jihočeského podnikatele původem ze Slovenska Antona Fischera. V devadesátých letech měl v Českých Budějovicích autosalon značky Hyundai, později se vrhl do dalších podnikatelských aktivit. V posledních letech se z firem stáhl, figuruje v nich jeho syn Oliver Fischer. Obchodní model, na kterém skupina Eurobillboard vystavěla svůj byznys s reklamními plochami, dobře ilustruje právě čestlický případ.

„Přes našeho právního zástupce jsme danou firmu vyzvali k odstranění toho billboardu a skutečně se tak stalo. Ale vzápětí došlo k tomu, že se ta reklama

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější