Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Facebook svými finančními výsledky investory trochu uklidnil, ale propad akcií z července zatím nenapravil

Mark Zuckerberg. Foto: TechCrunch via Flickr
Mark Zuckerberg. Foto: TechCrunch via Flickr

Těsně před ohlášením výsledků třetího čtvrtletí byly akcie Facebooku na nejnižší hodnotě za uplynulý rok. Pak začaly stoupat. To znamená, že investoři hodnotí zprávu o výsledcích příznivě. Což stojí za pozornost, protože nijak skvělá vlastně není, ačkoli zároveň je pravda, že obsahuje impozantní čísla. Hodnotit digitální byznys finančně je totiž trochu ezoterická disciplína.

Facebook dosáhl ve třetím kvartálu 2018 celkových tržeb 13,73 miliardy dolarů  To je o 33 % více než ve stejném období loňského roku, jenže na to se dnes tolik nehraje. Podstatnější je, zda firma dosáhne výsledků, jaké dopředu spočetli burzovní analytici jako svůj kvalifikovaný odhad. Což se nestalo, odhad zněl na 13,8 miliardy. Stejně tak nedosáhl Facebook na odhadovaný počet uživatelů. Odhady zato předstihl v čistém zisku.

3. čtvrtletí 2018 předb. odhad 3. čtvrtletí 2017
Zisk na akcii 1,76 mld. USD 1,47 1,59
Tržby 13,73 13,78 10,33
DAU 1,49 1,51 1,37
MAU 2,27 2,29 2,06
ARPU 6,09 6,09 5,07

DAU (Daily Active Users) je počet unikátních návštěvníků během jednoho dne. MAU (Monthly Active Users) je počet unikátních návštěvníků během jednoho měsíce. Vznikne agregací všech DAU za měsíc – tj. při sčítání všech DAU za měsíc se vynechají opakované návštěvy. ARPU (Average Revenue Per User) označuje průměrné tržby na jednoho návštěvníka za celé období, tj. v tomto případě za čtvrtletí.

Obrovský průšvih v červenci

Facebook je firma ostře sledovaná nejen pro svůj globální vliv na společnost, pro své skandály, pro to, jak zachází s osobními daty uživatelů. Z hlediska investora je toto vše zajímavé jen do té míry, do jaké to ovlivňuje cenu akcií. A velmi dlouho, až do letošního jara, to vypadalo, že si Zuckerbergova firma může dovolit cokoli, protože její tržní kapitalizace setrvale rostla.

Skandál se společností Cambridge Analytica však vyvolal takovou pozornost široké veřejnosti jako nic předtím. Z tehdejších ohlasů je zřejmé, že mnoho lidí si poprvé uvědomilo, jak vlastně Facebook funguje: že si bere obsáhlé záznamy

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější