Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Vyrazte za architektonickou lahůdkou: nová Semlerova rezidence láká na Adolfa Loose do Plzně

Foto: Západočeská galerie v Plzni
Foto: Západočeská galerie v Plzni

Po deseti letech rekonstrukce se v Plzni na konci září otevřela Semlerova rezidence. Rozsáhlý bytový komplex se stal jakýmsi vyvrcholením plzeňského působení architekta Adolfa Loose. Byt Oskara a Jany Semlerových zabírá asi třetinu celkové rozlohy vily na Klatovské třídě 110. Dlouho připravovaná expozice přibližuje osudy domu i rodiny a ukazuje tvorbu výjimečného architekta při jeho působení v Plzni.

Při příchodu do obrovských prostor salonu Semlerovy rezidence návštěvníky ohromí makasarové podlahy (makasar je tmavé ebenové dřevo, pozn. ed.), obklady z břízy, drahé orientální koberce a uprostřed místnosti různé druhy křesel s krbem. Krb, jakožto ústřední symbol prakticky každého z tvůrcových interiérů, se již klasicky osově odráží na stěně druhé.

Prostoru salonu vévodí rozměrný obraz Tsongkhapův život z Tibetu 18. století, který architekt Adolf Loos koupil ve Vídni. Salon pečlivě naplňuje raumplan (plán budovy beroucí v úvahu i velikost a světlou výšku místností v závislosti na jejich funkci a reprezentativním významu, pozn. ed.), jenž se stal pro architekta ikonickým a uplatňuje se v celém prostoru vily.

Proto se na vzdušný prostor hlavní místnosti vily dá nahlížet i z ochozu v další výškové úrovni, který návštěvníky důmyslně vede do dalších úrovní rezidence.

Stěna naproti krbu s obrazem Tsongkhapův život. Foto: Západočeská galerie v Plzni

Ani různorodá křesla, natož krb nejsou náhodou. V jiných interiérech využíval Adolf Loos i plynové krby, když nešlo použít klasické, zkrátka pro něj byly nutností. Sezení kolem krbu také.

Sám Loos chtěl, aby

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Architektura

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější