Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Bowie, albíni, mileniálové a další tváře bratislavského Měsíce fotografie: pohlédněte do nich v naší galerii

David Bowie na snímku Antonína Kratochvíla z roku 1997. Foto: Antonín Kratochvíl
David Bowie na snímku Antonína Kratochvíla z roku 1997. Foto: Antonín Kratochvíl

Mezinárodní festival Měsíc fotografie v Bratislavě představuje téměř 30 výstav v centru metropole. Od slavných portrétů Davida Bowieho, kterého v New Yorku fotografoval Antonín Kratochvíl, přes dokumentární sérii o albínech v Africe až po život mileniálů v Bulharsku. Tvář na tisíc způsobů. Jako pomyslná skrýš i jako důležité svědectví.

Když organizátoři bratislavského festivalu vloni sestavovali program, nemohli tušit, jak aktuální bude výběr slovenského fotografa Juraje Mravce, který se od roku 2014 věnuje dokumentování života na Ukrajině. Jeho výstava v Univerzitní knihovně v Bratislavě je jedním z několika souborů, které nevědomky předběhly události v čase.

Před pár týdny také nikdo nemohl tušit, jak moc bude aktuální téma jinakosti v nejrůznějších podobách. Po tragédii u klubu Tepláreň se na Slovensku mluví o zvýšené potřebě ochrany menšin.

Hlavním vizuálem letošního 32. ročníku festivalu je portrét Davida Bowieho. Málokdo vyjadřuje poctu jinakosti jako právě tento zpěvák, který se proslavil tím, že nikdy nezapadal do prvoplánových škatulek. Na aktuální výstavě Z očí do očí v prostorách Středoevropského domu fotografie se dokonale rozehrává vizuální dialog mezi fotografem Antonínem Kratochvílem a Davidem Bowiem. Dialog mezi vyřčeným a zamlčeným.

Bez patosu

Téma jinakosti se prolíná také dalšími výstavami letošního festivalu, kde je jedním z výrazných motivů zobrazení tváře. Pro někoho slouží jako pomyslná skrýš, pro jiného jako svědectví příběhu, který sice není úplně zřetelný, přesto divák z náznaků chápe jeho vyznění.

Série Albíni od polského fotografa Michała Szalasta by mohla nabídnout plakátový příběh o albínech v Africe, kteří čelí příkoří. Společnost je všemožně stigmatizuje a leckdy je zavrhne i vlastní rodina. Podle autora série, která je vystavena v Polském institutu, se ale v Tanzanii nic takového neděje.

Série Albíni Michała Szalasta. Foto: Michał Szalast

Michała Szalasta zaujalo, že tam jsou albíni nejen akceptováni, ale mnohdy i obdivováni jako symboly výjimečnosti. Musí sice žít většinu času v přítmí, aby unikli palčivému slunci, ale

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Fotografie

Výtvarné umění

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější