Nová emisní norma auta příliš nezdraží. Zpřísněním pravidel by stoupla obliba ojetin, říká expert
Evropská komise minulý týden představila návrh nové emisní normy Euro 7, která se týká aut se spalovacími motory, ale i elektromobilů. Michal Hrubý je expert think tanku Europeum, zabývá se zelenou politikou a dekarbonizací. V rozhovoru pro Deník N vysvětluje podstatu navržených pravidel.
Co se v rozhovoru dozvíte:
- Jak nová norma ovlivní cenu aut?
- Co bude Euro 7 znamenat pro kategorii malých osobních aut?
- Co automobilový trh čeká po roce 2035?
Mohl byste vysvětlit, co bude emisní norma Euro 7 znamenat pro běžné řidiče?
Hlavní je říct, o jakých standardech se bavíme. Asi všichni vědí, že se na celoevropské úrovni regulují emise CO2, tedy skleníkových plynů. Norma Euro 7 zase míří na další znečišťující látky, typicky výfukové zplodiny a nově i na další látky, které auto produkuje.
Pro běžného řidiče to znamená, že až si bude po nějakém čase kupovat nové auto a bude už platit norma Euro 7, půjde o mnohem vyspělejší vůz, který bude vypouštět mnohem méně emisí.
Automobilky se představení nových pravidel Euro 7 pro vypouštění oxidů uhlíku a dalších škodlivin hodně obávaly. Původně se totiž očekávalo, že bude norma mnohem striktnější. Z automobilového průmyslu zaznívaly obavy, že nebude technicky možné vyrábět klasická auta se spalovacím motorem a převládne výroba hybridů nebo elektromobilů, které jsou dražší. Jak hodnotíte výsledný návrh předložený Komisí?
Zdůraznil bych, že stále ještě jde jenom o návrh, o kterém se bude dále jednat v Evropském parlamentu a pak ho také proberou členské státy. Představený materiál je každopádně mnohem mírnější, než se předpokládalo. U emisí dusíku, oxidu uhelnatého a pevných částic se opravdu očekávalo, že budou limity přísnější.
Když se podíváme třeba právě na hranici emisí dusíku, ta se o čtvrtinu zpřísní jen u