Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Nová emisní norma auta příliš nezdraží. Zpřísněním pravidel by stoupla obliba ojetin, říká expert

Automobilky si stěžují na to, že se musí nové emisní normě přizpůsobit v krátkém čase. Podle Michala Hrubého z think tanku Europeum ale se změnou už dlouho počítají a nemají se na co vymlouvat. Foto: Adobe Stock
Automobilky si stěžují na to, že se musí nové emisní normě přizpůsobit v krátkém čase. Podle Michala Hrubého z think tanku Europeum ale se změnou už dlouho počítají a nemají se na co vymlouvat. Foto: Adobe Stock

Evropská komise minulý týden představila návrh nové emisní normy Euro 7, která se týká aut se spalovacími motory, ale i elektromobilů. Michal Hrubý je expert think tanku Europeum, zabývá se zelenou politikou a dekarbonizací. V rozhovoru pro Deník N vysvětluje podstatu navržených pravidel.

Co se v rozhovoru dozvíte:

  • Jak nová norma ovlivní cenu aut?
  • Co bude Euro 7 znamenat pro kategorii malých osobních aut?
  • Co automobilový trh čeká po roce 2035?

Mohl byste vysvětlit, co bude emisní norma Euro 7 znamenat pro běžné řidiče?

Hlavní je říct, o jakých standardech se bavíme. Asi všichni vědí, že se na celoevropské úrovni regulují emise CO2, tedy skleníkových plynů. Norma Euro 7 zase míří na další znečišťující látky, typicky výfukové zplodiny a nově i na další látky, které auto produkuje.

Pro běžného řidiče to znamená, že až si bude po nějakém čase kupovat nové auto a bude už platit norma Euro 7, půjde o mnohem vyspělejší vůz, který bude vypouštět mnohem méně emisí.

Automobilky se představení nových pravidel Euro 7 pro vypouštění oxidů uhlíku a dalších škodlivin hodně obávaly. Původně se totiž očekávalo, že bude norma mnohem striktnější. Z automobilového průmyslu zaznívaly obavy, že nebude technicky možné vyrábět klasická auta se spalovacím motorem a převládne výroba hybridů nebo elektromobilů, které jsou dražší. Jak hodnotíte výsledný návrh předložený Komisí?

Zdůraznil bych, že stále ještě jde jenom o návrh, o kterém se bude dále jednat v Evropském parlamentu a pak ho také proberou členské státy. Představený materiál je každopádně mnohem mírnější, než se předpokládalo. U emisí dusíku, oxidu uhelnatého a pevných částic se opravdu očekávalo, že budou limity přísnější.

Když se podíváme třeba právě na hranici emisí dusíku, ta se o čtvrtinu zpřísní jen u 

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Automobily

Doprava

Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější