Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Umí školy ocenit kreativitu dětí? Čtyřka z testu o příslovích rozdělila rodiče i učitele

Žáci na základních školách se zřejmě ještě několik let nového kurikula nedočkají. Ilustrační foto: ČTK/KEYSTONE-SDA-ATS AG
Žáci na základních školách se zřejmě ještě několik let nového kurikula nedočkají. Ilustrační foto: ČTK/KEYSTONE-SDA-ATS AG

Ševče, drž nám housle. Nechval dne beze mě. Host do domu, papír do krbu. Po bitvě je spousta mrtvých. Svérázně vyplněný test ze znalosti přísloví neznámého žáka či žákyně české školy na sociálních sítích mnohé pobavil, jiné nadzvedl přístupem školy (žák dostal čtyřku). Otevřel také diskusi, jak by se taková látka měla učit a kde začíná a končí prostor pro vlastní invenci.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Test, který se bez jakýchkoli podrobností objevil na Twitteru, odstartoval docela vážnou diskusi.

 

Jak moc jsou česká přísloví pro běžný život užitečná? Máme chtít po dětech, aby se tato rčení v dnešní době učily nazpaměť? A pokud ano, jak? Je potlačování kreativity, pokud učitel chce, aby dítě splnilo určité zadání?

„Neznáme kontext, ve kterém takový test vznikl. Na druhou stranu je to ukázka toho, co jako učitelé někdy děláme s kreativitou dětí. Místo toho, aby pedagog ocenil, že dítě hledá jiné cesty, jak přísloví dokončit, a ještě přidá něco vlastního, bere jeho výsledek jako chybu. Tento test zkoumá, jestli je dítě schopné se něco navrčet, nikoliv to, jestli o zadání přemýšlí,“ komentuje zveřejněnou prověrku učitel Daniel Pražák z organizace Otevřeno.

Podobný názor vyjádřili v diskusi pod příspěvkem i mnozí rodiče. Tedy že vlastní kreativita dětí je důležitější než memorovaná přísloví: škola by měla naopak ocenit, že si žák uměl s problémem poradit a vytvořil nová rčení.

Jenže zadání testu znělo jasně – dopsat druhou půlku českých přísloví. Učitel pak známkoval podle toho, jak děti tuto část doplnily.

„Z příspěvku nelze říct, jestli učitel umí, nebo neumí ocenit kreativitu. Na základě obrázku testu to opravdu nepoznáme. Víme, že učitel ohodnotil míru naplnění zadání na čtyřku. Davy lidí teď tvrdí, že škola potlačuje vlastní invenci. Zajímalo by mě, zda by ocenili kreativitu, kdyby

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Školství

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější